تبلیغات
گالری مدل لباس شیك پوشان - مطالب هفته سوم مهر 1393

مدل های متنوعی از لباس بچه گانه ,لباس مردانه,لباس زنانه,لباس دخترانه,شامل : لباس مجلسی،لباس عروس,لباس شب،دامن،شلوار,تاپ،لباس خوا

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo





Powered by WebGozar



نویسنده :admin
تاریخ:دوشنبه 21 مهر 1393-08:57 ق.ظ

خواب راحت با رژیم غدایی مناسب


خواب راحت،بانو آنلاین

منبع: بانو آنلاین

عدم بسته شدن چشم با توجه به یک کار دشوار یا یک محیط پر تنش می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی، از جمله افسردگی و بیماری های قلبی شود. اما قبل از اینکه شما از دارو برای خواب استفاده کنید نگاهی به آنچه که می خورید داشته باشید. داشتن خواب خوب در شب ضروری است و غذاهایی وجود دارند که در واقع می تواند به شما در داشتن خواب بهتر کمک کند. در اینجا ۱۳ ماده غذایی غنی از مواد خواب آور، که به طور طبیعی می تواند به شما در داشتن خواب راحت کمک کند بیان می شود.

ماهی







داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :admin
تاریخ:یکشنبه 20 مهر 1393-07:56 ب.ظ

فواید علم 4( علم چیست)

جایگاه و اهمیت علم و دانش

بی گمان ارزش انسان در آموزه های قرآنی به دانش است؛ از این روست كه تسخیر فرشتگان و هستی، زمانی برای انسان شدنی شد كه خداوند به انسان اسمای خویش را تعلیم داد و انسان به دانش اسمایی آگاه شد. (بقره آیه 31 تا 34) این آگاهی هر چند به شكل آگاهی حضوری و شهودی است كه از آن به دانش وجودی نیز تعبیر می شود؛ زیرا در جان و وجود انسان جای می گیرد و بخشی بلكه همه وجود وی را شكل می بخشد كه در تعبیر مولوی: ای برادر تو همه اندیشه ای. مابقی جز استخوان و ریشه ای، به خوبی تبیین شده است؛ با این همه دانشی دارای ارزش است كه انسان را به مقام خودش بازگرداند و از مقام هبوط به عروج رساند و صعود دوباره ای را از خاك به عرش افلاك برین تا عرش سدره المنتهی آغاز كند.


از این روست كه قرآن ارزش و اعتبار آدمی را به دانش اسمایی دانسته است كه دانش توانایی و ظرفیت به همه آن چیزهایی است كه خداوند را به خداوندی متصف ساخته است. آدمی با دانش اسمایی می تواند به كمال مطلق برسد. تفاوت اسما و صفات در خداوند با انسان در این است كه اسما در خداوند عین ذات و ازلی و ابدی است و در انسان عین ذات نیست بلكه به شكلی عارض ذات و عنایت الهی است. با این همه این انسان است كه می تواند با دانش خویش به جایی برسد كه كسی در هستی بدان دست نیافته است.


سخن را با این پرسش آغاز می كنیم نیازهای علمی انسان كه اگر انسان همه اسمای الهی را به جعل تعلیمی دانسته و داراست، چه لزومی دارد تا آن را بیاموزد و به این دانش داشته دست یابد؟ اصولا آیا پذیرفتنی است كه انسان چیزی را كه خود داراست دوباره بجوید و بخواهد؟
به نظر می رسد كه این پرسش به جهت مهمی اشاره داشته است. از این رو سخن گفتن از دانش آموزی به معنای یادگیری هیچ سخنی نادرست است؛ زیرا انسان همان گونه كه نمی تواند چیزی را كه داراست بجویید و بخواهد هم چنین نمی تواند چیزی كه اصلا ندارد را بخواهد و بجوید.
بنابر این در هر خواستنی می بایست به این مساله توجه داشت كه امری به شكل مطلق مجهول نخواهد بود بلكه امری معلوم به شكل اجمالی است كه می بایست به طور كامل روشن و دانسته شود. از این رو می توان گفت كه انسان تنها اموری را می جوید و می خواهد كه دانش اجمالی از آن دارد به این معنا كه دانشی را كه در اوست و به شكل اجمالی و نهان و ظرفیت وجود دارد می جوید و می كوشد تا آن را به فعلیت در آورد و به شكل عینی و واقعی در خود ظهور و بروز دهد.
از این روست كه در آیات قرآنی سخن از تذكر و رهایی از غفلت است. انسان با دارایی موجود در نهاد و نهان خویش می بایست آن چه را كه از آن غافل شده را به یاد آورد و به فعلیت در آورد. این دانش همان اسمای الهی است؛ زیرا اسمای الهی تنها نام و اسم نیست بلكه هر یك دانشی از دانش ها و علمی از علم ها و توانایی ای از توانایی هاست. انسان با داشتن اسم بصیر به توان درك و دیدن درست می رسد و با اسم سمیع و شنوا به توان و ظرفیت شنوایی دست می یابد. بنابر این هر یك از اسمای خود یك ظرفیت و دانشی است كه انسان را قادر و توانا می سازد تا با آن خود را به كمال برساند و به كمال مطلق یعنی خدا دست یابد.


این ظرفیت در همه بشر به تعلیم و جعل الهی قرار داده شده است و انسان به هبوط خویش از آن غافل شده است و می بایست دوباره با تلاش و بهره گیری از آموزه های وحیانی و دستورهای قرآن و كتب آسمانی به فعلیت برساند.


در حقیقت گزاره ها و آموزه های وحیانی الهی چیزی جز راه دست یابی به دانش موجود در نهاد و رهایی آن از غفلت نیست تا دوباره به فعلیت برسد.


از این رو دانش آموزی نیز چیزی جز به فعلیت آوردن و یا آوردن و تذكر آن دانش اسمایی نیست كه در نهاد و سرشت انسان وجود دارد. به بیان دیگر می توان مدعی شد كه دانش چیزی جز تذكر و یادآوری و رهایی از غفلت و دانش آموزی نیز چیزی جز یادآوری نیست.

راههای كسب دانش

بنابراین آموزه و تعلم به دو معنا در آیات قرآنی به كار رفته است؛ گاه به معنای جعل و ایجاد ظرفیت و توانایی است كه به آن تعلیم اسمایی در آیه 31 سوره بقره گفته شده است و گاه دیگر به معنای تذكر و یادآوری و یا پدیداری بستر و زمینه ای مناسب برای بروز و ظهور استعداد و دانش اسمایی است كه در انسان به ودیعت نهاده شده است.


انسان هرچند همه علوم و دانش ها را از منشا آن خداوند به هر دو معنای آموزش و دانش آموزشی می آموزد ولی این آموزش نیز به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود. به این معنا كه گاه این تذكر و به فعلیت آوری به طور مستقیم و بی واسطه صورت می گیرد كه از آن به آموزش و تعلیم لدنی یاد می شود كه از آن جمله می توان به آموزش و تعلم آموخته های رشدآفرین خضر نام برد كه خداوند در آیه 65 و 66 سوره كهف به این مسئله چنین اشاره می كند: فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمه من عندنا و علمناه من لدنا علما قال له موسی هل اتبعك علی ان تعلمن مما علمت رشدا؛ پس موسی و همراهش (یوشع بن نون) در كناره مجمع البحرین (جایی كه دو رود بزرگ و یا دو دریا به صورت خلیج به هم می رسند) بنده ای از بندگان ما را یافتند كه از پیش ما به رحمتی داده بودیم و دانشی را از نزد ما آموخته بود. موسی به آن بنده خدا گفت: آیا می توانم از تو پیروی كنم تا از آن دانش رشدی خویش چیزی را به من بیاموزی؟
در این آیه به نوعی علم خاص كه خداوند از آن به علم لدنی و موسی به علم رشدی تعبیر می كند اشاره شده است. این دانش و علم، از آن جایی كه در شیوه یادآوری و تلقی و تكمیل و فعلیت یابی به طور مستقیم از خدا كسب می شود، دانش گرفته شده از منشا و سرچشمه آن می باشد و از هرگونه آلودگی و شبهات و تردیدها مبرا و پاك می باشد.

دسته دیگر از دانش ها به صورت غیرمستقیم و از راه ابزار و روش های دیگر به دست می آید كه از این دسته می توان به تمام دانش هایی اشاره كرد كه از راه حواس و تجربه كسب می شود و بلكه حتی شامل دانش هایی نیز می شود كه به واسطه وحی به دیگر بشر می رسد.

 
ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : تحقیق و مقاله 
نویسنده :admin
تاریخ:یکشنبه 20 مهر 1393-07:51 ب.ظ

فواید علم 3( علم چیست)

تبدیل علم به فن آوری

از مهم ترین عرصه های « حماسه اقتصادی » تبدیل علم به فن آوری و تجاری سازی علم به قصد تولید ثروت و قدرت اقتصادی است.


بر این اساس، این پرسش مطرح می شود که ما در کدام یک از عرصه های فن آوری ها می توانیم وارد شویم و اهتمام بدان کرده و چه چیزی خط قرمز ما برای فن آوری به شمار می آید.
بی گمان مدلی که اسلام و آموزه های قرآنی ارایه می دهد، تبدیل علم به فن آوری های سخت و نرم به دور از هرگونه تهدید نسبت به کلیت آفرینش است. خداوند به انسان هشدار می دهد که در انجام رسالت خلافت الهی و ربوبیت بایستی هوشیار باشد تا در دام ابلیس و شیطان نیفتد، زیرا شیطان سوگند خورده است تا انسان را از مسیر تحولات فن آوری های صحیح و ربوبیت الهی و خلافت بر موجودات هستی از پایگاه زمین باز دارد.(نساء، آیه 119)

بنابراین، هرگونه تغییر و تبدیلی می بایست در چارچوب فلسفه آفرینش و نظام آن باشد و انسان و موجودات هستی را به کمال شایسته و بایسته یعنی متاله و ربانی شدن سوق دهد.

هر یک از فن آوری های موجود چون فن آوری سخت اگر به قصد تسخیر طبیعت باشد، می بایست در این چارچوب مدیریت شود، همچنان که علوم و فن آوری های نرم که به هدف تسخیر ذهن و شیوه اندیشیدن انسان انجام می گیرد باید در محدوده نظام احسن الهی انجام شود.


برتر از این اگر انسان به فن آوری های معنوی نیز دست یافت و توانست به تسخیر قلب ها و تسخیر باورهای بنیادین بپردازد، باید این کار به هدف الهی انجام گیرد و فن آوری های قدسی نیز در خدمت دست یابی انسان به حیات طیب و متاله و ربانی شدن انسان به کار گرفته شود.


در این حالت است که همه این فن آوری ها نه تنها ارزشی و مطلوب بلکه لازم و بایسته مقام خلافت الهی انسان است و می بایست ردگیری شود تا تحقق یابد.


ما نباید در تولید علم و تبدیل آن به فن آوری در هیچ یک از مراحل کوتاهی کنیم بلکه در همه مراحل می بایست حضور جدی و قوی داشته باشیم. بر این اساس فن آوری های سنتی و جدید یا فن آوری های سخت و نرم و حتی فن آوری معنوی و قدسی می بایست در دستور کار و برنامه کلان مدیریت جامعه ایمانی قرار گیرد.

اگر بخواهیم تنها به فن آوری های سخت تکیه کنیم یا به فن آوری نرم گرایش یافته و از سخت و سنتی آن فاصله گیریم، دچار بحران خواهیم شد، زیرا همه این ها قطعات یک پازل زیبای جهان عدالت محور مهدی (عج) است. بنابراین نباید تنها مسحور فن آوری های مدرن و سخت مانند IT یا فن آوری زیستی و سلول های بنیادین و مانند آن شویم، بلکه همان گونه که به فرش بافی به عنوان یک فن آوری و هنر سخت عصر کشاورزی می نگریم و بدان نیاز داریم، به فن آوری سخت IT و زیستی نیز نیاز داریم؛ چنان که به فن آوری جدید و نرم تسخیر ذهن و قلب نیز نیازمند هستیم. البته این تولید علم و تبدیل آن به فن آوری و ثروت انسانی می بایست همواره در چارچوب های کلانی چون عدالت، انسانیت، کرامت، شرافت و اهداف نظام احسن الهی و رسیدن همه انسان ها به مقام خلافت الهی و مظهریت در ربوبیت باشد.

علم منطق

امتیاز انسان بر سایر جانوران، به قوه نطق، یعنی قوه تعقل و تفکر است و همین مزیت است که به انسان امکان می دهد تا حقایق جهان را درک کند موجب می شود تا وی با استفاده از دانسته های خود، به نادانسته ها و مجهول هایش پی ببرد؛ بر وسعت معرفت خود افزوده و دایره علم و تمدن را توسعه بخشد.

بنابراین، تفکر، یک امر فطری در وجود انسان و ناشی از طبیعت انسانی است؛ چنانچه هیچ کسی بدون تفکر و به کار گیری عقل، نمی تواند زندگی کند.



با تمام این احوال، انسان در افکار و اندیشه ها و استدلالات خود همیشه در مسیر صحیح حرکت نمی کند و بسیار اتفاق می افتد که به اشتباه چیزی را می پذیرد و یا نتیجه گیری می کند.
یعنی در موارد بسیاری، حق و باطل یا صواب و خطا برای ذهن، یکی جلوه کرده و به اصطلاح، امر بر انسان مشتبه می گردد.

مثلا آنچه را که در واقع علت یک پدیده نیست، علت آن می پندارد و یا آنچه را که نتیجه افکارش نیست، نتیجه افکارش به شمار می آورد؛ استدلال سفسطی را برهان صحیح قلمداد می کند و گاهی نیز مقدمات باطلی را کنار هم نهاده و به واسطه آن ها، به مطلبی نادرست معتقد می شود و به همین ترتیب... .

بنابراین، می بینیم که ذهن ما از خطای در تفکر، مصون نیست. و اساسا به همین جهت است که اختلافی عظیم میان عقاید و آراء انسان ها و مکاتب مختلف مشاهده می شود و مکتب های متضاد به وجود می آیند.

چنانکه یکی با یک سری مقدمات به نتیجه ای می رسد و دیگری، با مقدماتی دیگر، به نتیجه ای مخالف آن نتیجه دست می یابد. حتی یک نفر، در طی زندگی خویش، افکار متناقص با هم پیدا می کند و گاه افکار و آراء سابق خود را مورد ریشخند قرار داده و آنها را ناقص یا اساسا باطل اعلام می کند.

بنابراین، انسان نیازمند ابزار و قانونی است تا مانع از انحراف و خطای او شود و او را به راه و روش صحیح فکر کردن و درست نتیجه گرفتن راهنمایی کند.

این قانون که محافظ ذهن انسان از خطاست، علم منطق است.


به عبارت دیگر، ما در خصوص درست سازی افکار و اندیشه هایمان و حرکت در مسیر صحیح تفکر و تعقل، به منطق نیاز مندیم.



اساسا تفکر عبارت است از این که انسان میان چند معلوم و دانسته خود، برای بدست آوردن معلوم جدید و کشف مجهول، ارتباط برقرار کند. چنان که در تعریف فکر گفته اند:

تفکر، عبارت است از سیر و حرکت ذهن از دانسته های خود به سمت نادانسته ها تا آن ها را کشف کند.
ذهن در این جریان، یعنی آن گاه که فکر می کند و می خواهد از ترکیب کردن معلومات خویش، مجهولی را تبدیل به معلوم کند، باید بر اساس راه و روش خاصی حرکت کند. به سخن دیگر، معلومات قبلی ذهن، تنها در صورتی نتیجه بخش می شوند که شکل خاصی بدان ها داده شود.
منطق، قواعد و قوانین این نظم و شکل را بیان می کند. یعنی منطق به ما توضیح می دهد که معلومات ذهنی، تنها در صورتی نتیجه می دهند که بر اساس مقررات منطقی شکل و صورت گرفته باشند.

به طور کلی، چنانچه ذکر شد، عمل فکر کردن، چیزی جز نظم دادن به معلومات و پایه قرار دادن آن ها برای کشف یک امر جدید نیست.

پس وقتی که می گوییم: "منطق، قانون صحیح فکر کردن است" و از طرف دیگر می گوییم که: "فکر، عبارت است از حرکت و سیر ذهن از مقدمات به سوی نتایج"، معنی اش این می شود که منطق، کارش این است که قوانین درست حرکت کردن ذهن را نشان دهد.

.
ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : تحقیق و مقاله 
نویسنده :admin
تاریخ:یکشنبه 20 مهر 1393-07:50 ب.ظ

فواید علم 2( علم چیست)

تعریف علم

علم در لغت به معنای دانستن، یقین کردن، معرفت و شناخت، و جمع آن، علوم است.

طلب علم یکی از ویژگی های انسان و با دیدی عمیق تر، وجه تمایز او با حیوانات است. ما انسان ها در تمام مراحل زندگی به سلاح علم و آگاهی نیازمندیم تا به کمک آن، سربازان جهل و نادانی را از پا درآوریم و مسیر خود را به طرف هدف صحیح و سالم بپیماییم.

علم از دیدگاه اسلام

دین اسلام، علم را چراغ عقل، زینت اغنیا و جمال فقرا و بهترین هدایت می داند. هیچ گنجی را نافع تر از علم نمی داند. روایات فراوانی درباره اهمیت علم و عالم وارد شده است که در این صفحات محدود نمی توان به آن ها اشاره کرد و به ذکر تعدادی از این احادیث اکتفا می شود.

ـ (اَلعلمُ یَدُلُّ علی العقل، فَمَن عَلِمَ عَقَلَ;1 دانش دلالت می کند بر عقل، پس هرکس که علم دارد، عقل دارد.(

ـ (اُطلُبُوا العلمَ تَرشدوا;2 علم را بیاموزید تا راه درست را بیابی.(

ـ پیامبر(ص) فرمود: (العلم رأس کل خیر والجهل رأس کل شر;3 دانایی سرآمد همه خوبی ها و نادانی سرآمد همه بدی ها است.(

 

اهمیت علم آموزی

بشر فطرتا دانش دوست و جستجوگر و حقیقت جوست و از طرفی اهمیت و ارزش تحصیل علم و دانش از نظر قرآن و احادیث و بزرگان دین و علم بر هیچ كس پوشیده نیست و سفارشات زیادی در این زمینه از جانب آنها شده است.

علم و دانش برای انسان اهمیت زیادی دارد و او را از جهت روحی و معنوی اشباع می كند. چون افكار انسان در سطح عالی قرار می گیرد و نتیجه ی آن نجات خود و جامعه  از گمراهی و سیاهبختی است.

خوردن خوابیدن مخصوص حیوان ولی حكمت و دانش مخصوص انسان است..

دانش آموز احتیاج به میل و اراده دارد. اگر اراده نباشد آینده روشن نخواهد بود . بنا بر این تحصیل هر علمی علاوه بر داشتن انگیزه و نیت پاك و خداپسندانه برای انسان باید شناخت و معرفت الهی را به دنبال داشته باشد و از آن علم در راه خدمت به بشریت و جامعه استفاده گردد. طبق گفته ابو علی سینا :

«كمت و دانش اساس و مایه برتری انسان است از غیر و در تحصیل دانش و معرفت الهی بر همه مقدم است زیرا شرافت هر علمی بسته به موضوع آن است.»

 

از طرفی فراگیری علم علاوه بر افزایش آگاهی های انسان خود نوعی عبادت است.

امام باقر (ع) می فرمایند :«یك ساعت تذكر علم از قیام یك شب و به عبادت پرداختن در آن بهتر است.»

حضرت علی (ع) می فرمایند :

« هر گاه خداوند بنده ای را خوار نماید او را از فرا گرفتن علم و دانش محروم  می نماید.»

علم ، كلیدی كه تمام درها را می گشاید

تأثیر علم در زندگی انسان

علم به انسان شناخت و توانایی بخشیده است. علم مانند نور روشنی بخش است. ما توانسته ایم جهان را از ذره های کوچک درون اتم تا جرم های آسمانی و کهکشان ها تا اندازه ای بشناسیم. گرچه یقین قطعی بر قانون های علمی نداریم ولی تا آن جا که توانسته ایم قانون های علمی را به کمک تجربه کشف و تأیید کرده ایم و توانسته ایم با آن ها برخی حوادث و رویدادهای آینده را پیش بینی کنیم.


اکنون به کمک علم، از زمین و از جغرافیای جهان آگاه شده ایم و به دنیای بی نهایت کوچک ها راه یافته ایم. روابط میان برخی پدیده ها را کشف کرده ایم و به علت پیدایش بعضی از پدیده ها آگاه شده ایم.

شناخت علمی در زندگی ما مؤثر بوده است، به طوری که توانسته ایم ابزار و وسایل و روش های جدیدی را برای زندگی بیابیم و به کمک آن ها کارهایمان را آسان تر وسریع تر انجام دهیم. فناوری، روش علمی پاسخ گویی به مسائل زندگی است و امروزه کاملاً بر علم تکیه دارد.

 از راه علم و دستاوردهای آن انسان به حمل و نقل سریع، ارتباطات گسترده، انرژِی های نو، ساخت وسازهای راحت و محکم و تولیدات فراوان دست یافته است

تعریف علم

علم در لغت به معنای دانستن، یقین کردن، معرفت و شناخت، و جمع آن، علوم است.

طلب علم یکی از ویژگی های انسان و با دیدی عمیق تر، وجه تمایز او با حیوانات است. ما انسان ها در تمام مراحل زندگی به سلاح علم و آگاهی نیازمندیم تا به کمک آن، سربازان جهل و نادانی را از پا درآوریم و مسیر خود را به طرف هدف صحیح و سالم بپیماییم.

علم از دیدگاه اسلام

دین اسلام، علم را چراغ عقل، زینت اغنیا و جمال فقرا و بهترین هدایت می داند. هیچ گنجی را نافع تر از علم نمی داند. روایات فراوانی درباره اهمیت علم و عالم وارد شده است که در این صفحات محدود نمی توان به آن ها اشاره کرد و به ذکر تعدادی از این احادیث اکتفا می شود.

ـ (اَلعلمُ یَدُلُّ علی العقل، فَمَن عَلِمَ عَقَلَ;1 دانش دلالت می کند بر عقل، پس هرکس که علم دارد، عقل دارد.(

ـ (اُطلُبُوا العلمَ تَرشدوا;2 علم را بیاموزید تا راه درست را بیابی.(

ـ پیامبر(ص) فرمود: (العلم رأس کل خیر والجهل رأس کل شر;3 دانایی سرآمد همه خوبی ها و نادانی سرآمد همه بدی ها است.(

 

اهمیت علم آموزی

بشر فطرتا دانش دوست و جستجوگر و حقیقت جوست و از طرفی اهمیت و ارزش تحصیل علم و دانش از نظر قرآن و احادیث و بزرگان دین و علم بر هیچ كس پوشیده نیست و سفارشات زیادی در این زمینه از جانب آنها شده است.

علم و دانش برای انسان اهمیت زیادی دارد و او را از جهت روحی و معنوی اشباع می كند. چون افكار انسان در سطح عالی قرار می گیرد و نتیجه ی آن نجات خود و جامعه  از گمراهی و سیاهبختی است.

خوردن خوابیدن مخصوص حیوان ولی حكمت و دانش مخصوص انسان است..

دانش آموز احتیاج به میل و اراده دارد. اگر اراده نباشد آینده روشن نخواهد بود . بنا بر این تحصیل هر علمی علاوه بر داشتن انگیزه و نیت پاك و خداپسندانه برای انسان باید شناخت و معرفت الهی را به دنبال داشته باشد و از آن علم در راه خدمت به بشریت و جامعه استفاده گردد. طبق گفته ابو علی سینا :

«كمت و دانش اساس و مایه برتری انسان است از غیر و در تحصیل دانش و معرفت الهی بر همه مقدم است زیرا شرافت هر علمی بسته به موضوع آن است.»

 

از طرفی فراگیری علم علاوه بر افزایش آگاهی های انسان خود نوعی عبادت است.

امام باقر (ع) می فرمایند :«یك ساعت تذكر علم از قیام یك شب و به عبادت پرداختن در آن بهتر است.»

حضرت علی (ع) می فرمایند :

« هر گاه خداوند بنده ای را خوار نماید او را از فرا گرفتن علم و دانش محروم  می نماید.»

علم ، كلیدی كه تمام درها را می گشاید
ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :admin
تاریخ:یکشنبه 20 مهر 1393-07:42 ب.ظ

فواید علم 1 ( علم چیست)

تعریف علم                                       

شاید این پرسش (علم چیست ؟) در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد. حتی شاید برخی ها این سوال را بی مورد بدانند . اما هنگامی که به « علم » به عنوان ساخته و فعالیت ذهنی در ارتباط با جهان خارج نگاه کنیم ، سوال فوق مفهوم و معنای عمیق تری را مطرح کند .

از دوران باستان تا کنون از واژه ی « علم » به مناسبت هایی استفاده شده است ، و در هر دوران این واژه مفهوم خاصی داشته است . در یونان باستان به طور معمول « علم » و « فلسفه » به یک مفهوم به کار می رفته است ، همه ی فلاسفه ی آن دوران ، از افلاطون و ارسطو گرفته تا قرن هفدهم ، آغاز « علم نوین » ، هم فیلسوف بودند و هم عالم عصر خود .

ارسطو معتقد بود که هر علم خاص مجموعه ای است از قضایا و احکامی که به روش قیاسی منظم و مرتب شده است ، و در بالا ترین مرتبه ی  کلیت ، اصول و مبادی اولیه ی همه ی برهان ها قرار دارد . می توان نظر ارسطو درباره ی علم را در یک جمله خلاصه کرد:« علم عبارت از شناخت طبقه بندی شده است .»[2] اما آنچه که در نظر ارسطو « علم » بود ، کاملا متفاوت از آن چیزی است که امروزه از واژه ی علم مستفاد می شود .

آلبرت آینیشتاین می گوید :«هدف اصلی علم تحت پوشش قرار دادن شمار عظیمی از واقعیت ها ی تجربی به وسیله ی قیاس منطقی از شمار اندکی از فرضیه ها ، یا اصول است .»[3]

دانشمند دیگری به نام ریچارد فاینمن در تعریف علم می گوید :« 1- مشاهده ی منظم پدیده های طبیعی و شرایط موجود آن ،که بتوان واقعیت های مربوط به آن را کشف و قوانین و اصول مبتنی بر آن واقعیت ها را فرمول بندی کرد . 2- سیستم سازمان یافته ای از دانش است که از چنین مشاهداتی استنتاج شده و می توان در بررسی های دیگر مورد آزمون وتجربه قرار دارد .»[4] 

با توجه به تعاریف متعدد و گوناگونی که فلاسفه ی علم و دانشمندان معاصر از علم ارائه داده اند ،      می توان تعریف ترکیبی زیر را خلاصه کرد :

«علم عبارت است از سیستم مطالعاتی منظم و مرتب ، و  براساس روش علمی (مشاهده و تجربه) که واقعیت های جهان را آن چنان که هستند مورد شناسایی قرار داده ، و هدف آن کمک به انسان در فهم طبیعت پدیده ها و کشف و بیان قوانینی است که بتوانند پدیده های مورد نظر را تبیین یا پیش بینی کند. »[5]

 

چرا سواد علمی اهمیت دارد؟

چرا باید نگران این باشیم که شهروندانمان سواد علمی دارند یا نه؟ چرا باید به فکر درک و فهم خودتان از علم باشید؟ سه دلیل مختلف ممکن است شما را متقاعد کند که چرا سواد علمی مهم است:

۱) از نظر کشور داری. همه ما با مسائل عمومی روبه رو هستیم که بحث پیرامون آنها به زمینه علمی نیاز دارد و بنابراین همه ما تا حدودی باید سواد علمی داشته باشیم. دولت های دموکرات که از آموزش علوم حمایت می کنند، حامی پژوهش های علوم پایه اند، منابع طبیعی را به خوبی اداره می کنند و از محیط زیست حفاظت می کنند، تنها به کمک شهروندان دارای سواد علمی قوام می یابند. بدون رأی دهنده آگاه ( و نماینده آگاه و صاحب سواد علمی) برخی از اساسی ترین اهداف یک جامعه مردم سالار تحقق نمی یابند.

۲) از نظر زیباشناختی. جهان ما بر طبق چند قانون طبیعی و فراگیر عمل می کند. هر کاری که شما انجام می دهید، هر چیزی که شما از لحظه خواب بیدار شدن در صبح تا لحظه به خواب رفتن در نیمه شب تجربه می کنید، بر طبق این قوانین طبیعی رخ می دهد. بینش علمی ما از جهان، بی نهایت زیبا و باشکوه است و عالی ترین دستاوردهای تمدن بشری را به روشنی نشان می دهد. شما با درک وحدت بین ظرف پر از آبی که روی گاز در حال جوشش است و جابه جایی آهسته قاره ها، وحدت بین رنگ های مسحور کننده بال یک پروانه و رفتار ذرات بنیادی ماده، هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ زیباشناختی ارضا می شوید. فردی که سواد علمی دارد، درست مانند کسی است که نمی تواند بخوابد و در دنیای دیگری زندگی می کند که بدون شک زیباتر و پربارتر است.

۳) انسجام فکری. جوامع امروزی به نحو تنگاتنگی با کشفیات علمی گره خورده اند، به نحوی که در اغلب موارد آنها در طرح ریزی مشرب فکری یک دوران نقش کلیدی ایفا می کنند. برای مثال، مفهوم کوپرنیکی گردش سیارات به دور خورشید، نقش مهمی در زدودن تفکرات قرون وسطایی داشت. همین طور چارلز داروین با کشف سازوکار انتخاب طبیعی، راه ساده تری برای درک طبیعت فراهم ساخت. بنابراین، پیشرفت های علم ارکان جامعه را متحول می کنند. پس بدون سواد علمی چگونه می توان رشته های عمیقی را درک کرد که حیات فکری جامعه را انسجام می بخشند؟

محمد بن سید برهان الدین خاوند شاه معروف به میر خواند بلخی مولف كتاب معروف روضه الصفا است. وی در یك مقدمه و هفت بخش و یك خاتمه كتاب مزبور را به رشته تحریر در آورده است. روضه الصفا از جمله آثار تاریخی قدیمی است كه نیم نگاهی به مباحث نظری تاریخ دارد. ذیلابه برخی از نظرات نویسنده در خصوص مباحث نظری تاریخ پرداخته خواهد شد



.


    
مولف در مقدمه كتاب نكاتی را در باب فواید علم تاریخ و شرایط و خصوصیات مورخ آورده است. وی معتقد است «كه علم تاریخ متضمن فواید بسیار است و ایرادات مجموع آنها موجب اطناب و اكثار ...» به همین دلیل 10 مورد از موارد فواید تاریخ را به شرح زیر بیان می كند:‏
  
1.  شناختن و آگاهی از رخدادها و وقایعی كه یك بار در گذشته اتفاق افتاده و از طریق مشاهده مستقیم ممكن نیست «پس طریق شناختن احوال عالم و عالمیان و اوضاع و اطوار ایشان، طریق تامل باشد در علم تاریخ كه مبنی بر مسموعات است و هیچ علمی دیگر غالبا متكفل این معنی نیست.»‏
    
‏2. «تاریخ علمی است كه خرمی و بشاشت از وی حاصل آید و زنگ شامت و ملامت از آیینه خاطر زاید و »...

3  . سهولت فراگیری و استحصال.‏

   4 . فراگیری تاریخ قوه و توان تشخیص درست از نادرست، سره از نا سره و حق از باطل را به انسان می دهد.

    . 5 استفاده از تجربیات گسترده گذشتگان.


    . 6
مشورت با كل عقلای عالم؛ «متاهل علم تاریخ را در واقعه ای كه سانح شده، مرتبه مشورت با عقلای عالم دست داده باشد و علو مرتبه این نوع مشورت نسبت به مشاورت ابنای عصر ظاهر است. چه اكابر پیشین در وقایعی كه ایشان را روی نموده، مصالح خاص خود را مرعی داشته اند و اهل مشورت این روزگار در ازمنه حاضره، منافع غیر خود را نگاه می دارند.»‏

7. «شعور به علم تاریخ سبب زیادتی عقل و و سیله ازدیاد فضل و واسطه صحت رای و تدبیر است
    . 8
مطالعه تاریخ سبب امیدواری به فضل و عنایت پروردگار در رویارویی با موانع و مشكلات زندگی می گردد.

 9   ‏.«شخصی كه مطلع بر اخبار و تواریخ بود، به حصول مرتبه صبر و رضا فایز و ... بهره مند شود و این دو مرتبه، اشرف مراتب اصفیا و اتقیاست.»‏

10  ‏. «اساطیر سلاطین و پادشاهان با داد و دین و اركان دولت و اعیان مكنت را از دانستن غرایب انقلابات و عجایب تحولات كه این فن شریف مخبر از آن است، بر قدرت قاهره حضرت مالك الملك عظم سلطانه اطلاع زیاده شود و بنا بر آنكه از تغییرات حالات گذشتگان چون متذكر گردد كه نعمت و نقمت و محبت دو چندان بقایی نیست از تعاقب اقبال، مغرور و از تواتر ادبار، ملول و محزون نگردند.»‏ تكلفت و تصنعات خالی بُود.» و نهایتا پنجمین و آخرین شرط را این گونه بیان می دارد: «شرط پنجم كه به حال مسود اوراق، نسبتی ندارد، آن است كه مولف تاریخ باید كه به امانت و دیانت معروف بُود و به صدق گفتار و حسن كردار، مشهور ».

یاد گیری زبان انگلیسی

شاید یادگیری زبان انگلیسی مهمترین گام در ارتقاء کیفیت زندگی شما باشد.

آیا هیچ فکر کرده‌اید که دسترسی به اطلاعاتی که دیگران از آن بی‌بهره‌اند، چقدر می‌تواند جالب باشد؟ یا صحبت کردن با افراد جالبی که دیگران نمی‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند؟ یا تحت تأثیر قرار دادن اطرافیانتان هر موقع که دهانتان را باز می‌کنید؟ و یا پشت سر گذاشتن دیگران با جهش‌های بزرگی که در شغل‌تان برمی‌دارید؟

شما می‌توانید به همه‌ اینها برسید، اگر خوب انگلیسی صحبت کنید.

دسترسی به اطلاعات

شما به چه چیزی علاقمند هستید؟ علوم؟ موسیقی؟ کامپیوتر؟ سلامتی؟ تجارت؟ ورزش؟  رسانه‌های امروز از قبیل اینترنت، تلویزیون و مطبوعات دسترسی تقریباً نامحدودی را به اطلاعات پیرامون موضوعات مورد علاقه‌تان فراهم کرده است. فراموش نکنید که ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم.

تنها یک مشکل وجود دارد: بیشتر این اطلاعات به زبان انگلیسی است.

در اینجا چند مثال از اطلاعاتی که اگر انگلیسی بلد باشید می‌توانید از آنها استفاده کنید، بیان می‌شود:

ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :admin
تاریخ:جمعه 18 مهر 1393-09:40 ق.ظ

ویتامین های برای رشد مو


8c5

منبع: بانو آنلاین

داشتن موی سر پر و زیبا، ممکن است یک هدف قابل دسترسی برای مردانی باشد که از ریزش مو رنج می برند و یا از نازک شدن مو یا از ریزش مو ترس دارند برخی از ویتامین ها برای رشد مو در مردان مفید است. ویتامین های مختلف می تواند تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم در رشد مو داشته باشد. این مهم است که توجه داشته باشید که رشد مو زمانی با تامین ویتامین انجام می شود که شما از کمبود ویتامین های ضروری رنج می برید در حال حاضر، چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم این است که در برخی موارد، ویتامین ها قادر نخواهد بود بیماری ریزش مو را درمان کند.

ویتامین A
ویتامین B
ویتامین C
ویتامین E
سیر تازه

ویتامین A

این ویتامین برای تولید سالم سبوم ( یک مرطوب کننده طبیعی پوست ) ضروری است و کمبود ویتامین A می تواند سبب خشکی پوست سر و فولیکول های مو شود. هر دو از این مشکلات می تواند به نازک شدن مو منجر شود.






داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :admin
تاریخ:پنجشنبه 17 مهر 1393-08:53 ق.ظ

علت خارش در کشاله ران

بانو آنلاین- 74542

منبع: بانو آنلاین

هنگامی که یک عفونت در منطقه کشاله ران شروع می شود سبب درد و خارش شده و اغلب افراد از بیان آن خجالت می کشند مشخص کردن علت عفونت، پس از آن، برای درمان درست و به سرعت یک اولویت است. خارش کشاله ران  اغلب در اثر ( خارش سوار کار ماهر ( عفونت قارچی کشاله ران )، لیکن سیمپلکس مزمن، اگزما، شپش عانه، تحریک شیمیایی، پسوریازیس معکوس ( پسوریازیسی که بر چین های پوست تاثیر می گذارد ) می باشد.

علل خارش کشاله ران
خارش سوار کار ماهر
تشخیص خارش سوار کار ماهر
چه موقع در خارش کشاله ران باید به پزشک مراجعه کنید
موارد در خارش کشاله ران که باید به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید
درمان و مراقبت از خارش کشاله ران در خانه

علل خارش کشاله ران






داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : پزشكی و سلامت 
نویسنده :admin
تاریخ:چهارشنبه 16 مهر 1393-04:07 ق.ظ

بهترین روش درمان طبیعی سرفه

cough-بانو آنلاین

منبع: بانو آنلاین

سرفه یک واکنش خودکار برای از بین بردن مواد خارجی یا ترشحات مخاطی از ریه ها و مجرای تنفسی فوقانی است سرفه یک بیماری نیست تنها یک علامت است راه هوایی ممکن است تا حدی توسط مخاط، دود، مواد شیمیایی و یا یک جسم خارجی مسدود شده باشد و هر شخص گاهی اوقات برای تمیز کردن گلو و راه هوایی سرفه خواهد کرد اما این مهم است که اگر سرفه شما بیش از سه هفته طول کشید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید اگر تنگی نفس، سرفه خونی یا مشکلات غیر قابل توضیح مثل ( از دست دادن وزن و یا تب ) دارید شما باید با پزشک خود فوری ملاقات کنید.

سرفه چیست؟
علت سرفه چیست؟
علائم سرفه
عسل در درمان سرفه
پروبیوتیک ها و نقش آن ها در درما ن سرفه
بروملین موجود در آناناس برای درمان سرفه مناسب است
نعناع و اکالیپتوس برای گلودرد و احتقان بینی و گلو مفید است
گل ختمی
آویشن
چگونه از سرفه جلوگیری کنیم؟





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : پزشكی و سلامت 



  • تعداد صفحات :2
  • 1  
  • 2